Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Így főzz, hogy fogyj!

2013.11.15

Az eredményes fogyókúrához nem elég kevesebbet enned, vagy csak azzal törődnöd, hogy visszaszorítsd a szénhidrát- vagy a cukorfogyasztásod. Egészségesen is kell étkezned, és törekedned a megfelelő vitaminbevitelre.

 Utóbbi terén nagy előrelépés lehet, ha a főzési szokásaidon is változtatsz - olyan eszközöket használsz például a konyhában, amelyek segítségével minimális zsiradék felhasználásával és az alapanyagok vitamintartalmát a lehető legnagyobb mértékben megőrizve főzhetsz. A következők ilyenek.

Egy régi kedvenc: a kukta

A kukta egyébként is hasznos eszköz, hiszen nem engedi ki a főzés során keletkező gőzöket, ennek következtében a normál főzésnél magasabb hőmérsékletre, 120 °C-ra melegszik fel az étel, amely ezáltal gyorsabban megfő. Használatával nemcsak időt, hanem energiát is spórolhatunk, ráadásul sokkal több vitamin és ásványi anyag marad az ételekben.A kukta használata egyszerű, csupán arra ügyelj, hogy a kétharmadánál jobban ne töltsd meg. Ha az étel forr, a kukta ezt sípolással jelzi, ilyenkor kisebb lángra állíthatod a gázt - elég, ha a kukta csak piheg. Az edény fedelét viszont tilos levenni addig, amíg a belsejében gőznyomás van, az ugyanis életveszélyes lehet.Ma már kaphatunk elektromos kuktát is, mely nagyon megkönnyíti a dolgunkat: automata vezérlésű, esetenként teflon bevonatú, kivehető tartállyal. Tisztítása egyszerű, és a kívánt főzési program beállítása után az automata vezérlés csak teszi a dolgát, hanggal jelzi a főzés végét, és még melegen is tartja az ételt.

Könnyű, ízletes, vitamindús ételek: wok

A keleti konyha egyik büszkesége nagyon hasznos fogyókúrázók számára is. A wok segítségével néhány perc alatt ropogós, illatos zöldségeket, ízes húsokat készíthetsz, miközben az étel megőrzi vitamintartalmát és aromáját. Maga a serpenyő mély, alja gömbölyű, általában két füllel vagy egy nyéllel rendelkezik. Anyaga ma már változatos, vasból, alumíniumból vagy rozsdamentes acélból is készülhet - de a vas az igazi. Egy rács és egy fedő segítségével könnyen gőzölőedénnyé is változtathatjuk.

20110228hazitunde8.jpg


A wokot első használat előtt érdemes felavatni: mosogatószeres szivaccsal mosd el - ezt csak egyszer tedd meg, utána soha többet -, száradás után kend be vékonyan olajjal, majd alacsony tűzön körülbelül negyed órán át hevítsd. Ezután töröld ki az olajat, kend át tiszta olajjal újra, hevítsd megint 15 percig, majd megint töröld ki. Az eljárást addig ismételd, amíg a papír tiszta nem lesz.

Mivel a serpenyőben nagyon gyorsan elkészül az étel, a hozzávalókat még a főzés előtt készítsd teljesen elő. Sütés előtt a wokot először forrósítsd fel, és csak azután tedd bele az olajat, a hozzávalókat pedig azután, hogy az olaj is forró. Szinte bármilyen zöldséges, húsos ételt elkészíthetsz benne, kipróbálhatsz izgalmas kínai recepteket, fűszereket is.

Íz és szín marad: pároló

A párolás nem mai tudomány, már évezredekkel ezelőtt is készítettek így ételt. Ez talán a legkíméletesebb főzési mód, mivel az ételek vitamintartalmának jelentős részét megmenthetjük, és zsiradékot sem kell hozzáadni az ételhez. Párolni szinte bármilyen zöldséget lehet, sőt, akár húst is készíthetünk így.

A mai párolókészülékek, melyek az ősi technikát alkalmazzák modern formában, nagyon könnyen kezelhetők. A boltok polcain sok típust találni, létezik asztali, alacsony és magas nyomással működő, munkapultba építhető, és még sorolhatnánk.

20110228hazitunde9.jpg

Az elektromos asztali pároló előnye, hogy kis energiafogyasztású, alacsony nyomáson működik, de csak kis méretű háztartásokhoz alkalmas, mivel egyszerre csak két-három adag ételt lehet elkészíteni benne. Az ételt két-három sor lyukacsos edényben lehet a párolóba helyezni, a készülék aljában pedig egy tálkában van a víz, melyből a gőz képződik. Már kész fogásokat is megmelegíthetünk benne, de akár rizst is párolhatunk - ehhez külön betét használható. A kombinált párolók a vízgőzt forró levegővel párosítják, és általában multifunkciósak: párolhatunk, száraz hővel süthetünk benne, de kombinálhatjuk is a kettőt.

Klasszikus kedvenc: római tál

Már az egyiptomiak, a görögök és a rómaiak is agyagedényekben főztek - amelynek népszerűsége máig nem csökkent. Titka nem más, minthogy az ételeket minimális zsiradék hozzáadásával, időt és energiát spórolva készíthetjük el - utóbbiban segít az is, hogy a húst a körettel együtt süthetjük benne. Nagy előnye, hogy a minimális zsiradék-hozzáadás mellett az ételek vitamintartalma is magas marad.


A római tálat használat előtt érdemes legalább fél órára vízbe áztatni. Az alapanyagokat helyezd az előkészített cseréptálba, majd a langyos, de nem forró sütőbe told be a tálat. Hogy az edény nehogy megrepedjen, fokozatosan melegítsd a sütőt a kívánt hőfokra. A tálban eközben a cserépben lévő víz párologni kezd, a gőz pedig megpárolja az ételt, amely finomabb lesz, mintha hagyományosan főzted vagy sütötted volna, ráadásul tápanyagokban, vitaminokban is gazdagabb marad.